صفحه آرایی کتاب در اصفهان

صفحه آرایی کتاب در اصفهان

استفاده از کتاب در هر شغلی ضروری است زیرا ثابت شده است که روش خوبی برای افزایش اگاهی و فرهنگ استاست ، نویسندگان، ناشران و …. بودجه لازم را برای صفحه آرایی کتاب اختصاص می دهند و تقریبا هیچ ناشر و نویسنده ای نیست که بخواهد طراحی کتاب خود  و یا از آن مهم تر طراحی جلد کتاب را کم اهمیت و یا بی اهمیت نشان دهد . همیشه بخاطر داشته باشید که صفحه آرایی کتاب نیز یک سرمایه گذاری است نه هزینه ، بنابراین نتیجه نهایی (سود) بسیار مهمتر از هزینه اولیه است. برای طراحی و صفحه آرایی کتاب نیز فرقی وجود ندارد که در تهران باشید یا در اصفهان، ماهیت کار به صورت اینترنتی کاملا راحت و محیاست؛ بنابر این اگر قصد صفحه آرایی کتاب در اصفهان دارید این مقاله را کامل مطالعه کنید

اما نکته مهم اینجاست که با توجه به هزینه های بالای چاپ چگونه از صفحه آرایی کتاب بهترین نتیجه را بدست آوریم؟ بنابراین با ما همراه باشید تا شما را با نکته های مهم صفحه آرایی کتاب در اصفهان آشنا کنیم.

اِصفَهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان و نیز شهرستان اصفهان است. اصفهان، سومین شهر بزرگ ایران ،سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد و همچنین یکصد و شصت و پنجمین شهر پرجمعیت جهان و نهمین شهر پرجمعیت باختر آسیا به‌شمار می‌رود. کلان‌شهر اصفهان نیز هجدهمین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است. این شهر در بین سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی به ویژه در سدهٔ شانزدهم میلادی در هنگام پادشاهی صفویان پایتخت ایران شد و رونق فراوانی گرفت. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که شماری از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این شهر به داشتن معماری زیبای ایرانی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فردش نام‌آور است. این امر سبب شده تا در فرهنگ عامه، اصفهان نصف جهان، لقب بگیرد. این شهر در آذر ۱۳۹۴ (دسامبر ۲۰۱۵) به همراه رشت به عنوان نخستین شهرهای ایران، به شبکه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسکو پیوست. براساس استانداردهای یونسکو، شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری بهره می‌برد.

از صنایع فعال در اصفهان می‌توان به کارخانه‌های بزرگ فولاد مبارکه، اسنوا و ذوب آهن اصفهان اشاره کرد. صنعت طلا در اصفهان بیشترین کارگاه و بزرگ‌ترین کارخانه‌های طلای ایران را در خود جای داده‌است. صنایع دستی متعدد اصفهان نیز از دیرباز یکی از پایه‌های اقتصاد اصفهان است.

برای آشنایی بیشتر برای شما موارد مهم در صفحه آرایی کتاب را نیز در ذیل قرار داده ایم.

ترکیب بندی در صفحه آرایی کتاب

ترکیب بندی به معنی قرار گرفتن اجزاء مختلف در کنار هم و تشکیل یک صفحه جذاب و زیبااست. در یک صفحه آرایی خوب محل قرارگیری اشیاء در توازن و تعادلی با یک دیگر قرار دارند که حس مطلوبی به بیننده القاء می کنند. با جابجایی اجزاء مختلف در صفحه آرایی خوب می توانید به این حس خوب که همان حس زیباییست دست پیدا کنید. حال در صفحه آرایی کتاب با توجه به اینکه بیشتر از متن تشکیل شده است، بایستی به دقت و حساسیت اندازه، نوع قلم و … را مشخص نمود تا زیبایی کار رعایت شود.
در یک طراحی صفحه آرایی زیبا، ترکیب تصاویر، خطوط، متون، رنگ ها، سایه ها، شفافیت تصاویر، و غیره به صورت متوازن در کنار یکدیگر جای گرفته اند.
یکی از روشهای مفید جهت ایجاد ترکیب بندی مناسب، روش تقسیم بندی سه تایی است. به این صورت که در نرم افزار با استفاده از خطوط راهنما، کادر را به سه قسمت مساوی عمودی و افقی تقسیم بندی می کنید. از محل برخورد این خطوط می توان به عنوان نقاط اصلی استفاده کرده و اجزاء مهم را در آن قرار داد.
جدای از این ها، یک طراح نیازمند دانش و مبانی هنرهای تجسمی و گرافیک جهت یک صفحه آرایی مناسب است. این دانش است که به هنرمند طراح می آموزد تا ترکیب عناصر ملموس مانند، خط، سطح، متن، تصویر، اندازه، شکل، رنگ، تیرگی و روشنی، به همراه کیفیت خاص دیداری آن ها از قبیل تناسب، تعادل، هماهنگی و کنتراست که باعث مستحکم شدن اثر تجسمی می شود را به راحتی به کار گیرد.
از عوامل تاثیر گذار در صفحه آرایی کتاب هدر کتاب است که می تواند به ریبایی صفحه آرایی کتاب کمک شایان توجه ای کند.

 استانداردهای صفحه آرایی کتاب

یکی از مهم ترین تصمیمات در صفحه آرایی کتاب انتخاب قطع کتاب برای صفحه آرایی می باشد. با توجه به موضوع، مخاطب، صفحات و بسیاری موارد دیگر باید در مورد قطع کتاب تصمیم گرفت. عرف معمول برای کتاب وزیری و رقعی است، اما در زمان صفحه آرایی کتاب با توجه به مخاطب سایز تغییر میکند به عنوان مثال صفحه آرایی کتاب کودک سایز متفاوتی با کتای دانشگاهی دارد. همچنین با توجه به تعداد صفحات بهتر است سایز نیز تغییر کند، یعنی هر چه تعداد صفحات بیشتر شود بهتر است سایز نیز تغییر کند تا ورق زدن صفحات راحتر باشد.

اکنون رایج‌ترین قطع برای کتاب، در همه‌جا، وزیری است که ابعاد آن از ۱۳×۲۰ تا ۲۰×۲۶ سانتی‌متر متغیر است. قطع کتاب رقعی با ابعاد ۱۵×۲۲ و قطع جیبی با ابعاد ۵/۱۶×۱۱ سانتیمتر از دیگر قطع‌های رایج محسوب می‌شوند. معمولاً در چاپ کتاب‌های هنری و نفیس از قطع رحلی و برای کتاب‌های کودکان از قطع خشتی استفاده می‌شود. باید توجه داشت ابعاد ذکرشده برای هر قطع، تقریبی است، و در برخی منابع، اندازه‌های متفاوتی ارائه شده‌است.

بنابر این برای انتخاب سایز کتاب بایستی عوامل مختلف را کنار هم گذاشت و تصمیم نهایی را گرفت

صفحه آرایی کتاب یکی از مهمترین ارکان کتاب می باشد. صفحه بندی باید طوری باشد که خواننده را راغب به خواندن کتاب کند. نوشته ها باید در اندازه مناسب و فاصله بین خطوط نیز مناسب باشد که چشم خواننده هنگام خواندن کتاب اذیت نشود.

بسته به این که کتاب شما (رمان، شعر، آموزشی، دانشگاهی و…..) باشد باید قطع مناسب را برای آن در نظر گرفت. قطع مناسب برای کتاب های رمان و شعر رقعی می باشد و برای کتاب دانشگاهی و آموزشی معمولا وزیری می باشد.

سایزبندی کتاب / دسته بندی کتاب

بطور معمول کتاب ها را از نظر موضوعی و گروه سنی به انواع مختلفی تقسیم بندی می کنند. کتاب ها از نظر دسته بندی موضوعی به بخش های شعر، داستانی، عمومی و تخصصی، آموزشی و کمک آموزشی، واژه نامه و دایره المعارف تقسیم می شوند، همچنین دسته بندی کتاب ها از نظر گروه سنی به دو گروه کودک و نوجوان و بزرگسال تقسیم بندی می گردند. در بخش کودک و نوجوان تقسیم بندی دیگری نیز وجود دارد، که کتاب ها را بر اساس سن مخاطب در گروه های الف/ب/ج/د/هـ قرار داده می شوند.

به اندازه طول و عرض هر برگ کتاب قطع می‌گویند. در جهت استفاده آسان‌تر یا متناسب با نیاز و کاربرد کتاب برای کتاب‌ها قطع‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. درواقع قطع‌های مختلف از آن جهت که حمل و نقل و نگهداری کتاب راحتتر شود کاربرد دارد. همچنین انتخاب ابعاد و نوع قطع کتاب متناسب با نوع و سایر ویژگی‌های کتاب می‌تواند از دورریز کاغذ هنگام برش نیز جلوگیری کند.

 

2 پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      متاسفانه هزینه صفحه آرایی مانند همه اجناس دیگر ممکن است در شهرهای مختلف ایران متفاوت باشد
      این تفاوت بسته به صفحه آرا
      رزومه ایشان و توانمدیهایش و ……. متفاوت خواهد بود

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *