صفحه آرایی کتاب کنفرانس سرطان غرب آسیامجله کاوشگرصفحه آرایی مجله بیمه ماطراحی جلد کتاب آموزش مقدماتی شطرنجطراحی جلد کتاب آموزش مقدماتی شطرنجطراحی جلد کتاب همایش سرطان و پیشگیریصفحه آرایی کتاب کنفرانس سرطان غرب آسیاطراحی جلد کتاب همایش سرطان و پیشگیری

استودیو صفحه آرایی

طراحی مجله | صفحه آرایی مجله

طراحی و صفحه آرایی مجله یکی از خدمات ما می باشد که به پشتوانه بیش از 17 سال تجربه و همکاری با سازمانها، شرکت های کوچک و بزرگ، نشریات و …. به نحوه احسن حاضر به ارائه آن به شما می باشیم.

صفحه آرایی کتاب

نیاز به کتاب همواره در انسان وجود داشته و هر روز نیز گسترش می یابد، ما با صفحه آرایی صدها کتاب در زمینه های مختلف علمی، هنری، سیاسی و …. در کنار شما هستیم تا از ابتدا تا انتهای مسیر به عنوانی مشاوری امین برای صفحه آرایی کتاب شما باشیم.

طراحی جلد کتاب

یکی از موئلفه های مهم در موضوع کتاب که ارتباط مستقیمی نیز با فروش و جذب مخاطب دارد، طراحی جلد کتاب می باشد. مفتخریم که با انبوهی از طراحی جلد کتاب برای بزرگان ایران زمین در این مسیر میتوانیم تکیه گاه شما باشیم.

تعریف صفحه آرایی

صفحه آرایی و یا لی آوت عبارت است از طرح ریزي براي یک صفحه یا گروهی از صفحه ها ؛ اما در اصطلاح به آن الگوی نهایی صفحه هاي چاپ شده نیز لی آوت یا صفحه آرایی گفته می شود. از طرفی صفحه آرایی وسیله اي براي ارائه اطلاعات نویسنده در انواع شکل ا از قبیل :متن، تصویر یا ترکیب متن و تصویر و سایر عوامل نمایش دهنده است . در واقع صفحه آرایی، شاخه اي از ارتباطات تصویري است که موضوع آن، ایجاد روابط مناسب زیباشناسانه و هدفدار در صفحه بین عناصر نوشتاري، تصویري و فضاهاي خالی در چهارچوبی معین و از پیش طراحی شده میباشد. براي انجام صفحه آرایی بیش از هرچیز به تصمیمی قاطع، ثبات و برنامه ریزي نیاز است، چرا که شیوه و سبک صفحه آرایی نشریه، قیافه و شکل ظاهري آنرا میسازد که ثبات این شکل و قیافه ي ظاهري اهمیت بسیار زیادي در جذب و حفظ مخاطبان نشریه دارد. عدم وجود ثبات و برنامه ریزي قبلی در صفحه آرایی سبب میگردد تا هر شماره و حتی هر صفحه نشریه از لحاظ ظاهري با شماره ها و صفحات دیگر نشریه تفاوت داشته باشد و علاوه بر آنکه باعث القاء حس بهم ریختگی و بی نظمی در ذهن مخاطبان می شود باعث می گردد هیچگاه قیافه و هویت ثابت که یکی از عوامل مهم ایجاد و تداوم ارتباط با مخاطبان میباشد شکل نگیرد و در نهایت نشریه نتواند ارتباط مناسبی با مخاطب برقرار نماید.

صفحه آرایی چیست

 لی آوت (Layout) در زبان انگلیسی، میزانپاژ (MisenPage) به زبان فرانسه یا صفحه آرایی که ما در فارسی می گوییم، همه اشاره به یک عمل مشخص دارد:


تنظیم و عرضه‌ی مجموعه‌ای از اطلاعات، شامل نوشتار (متن)، تصویر یا هر دو، در یک سطح یا فضا با محدوده‌ای از پیش معلوم، با این هدف که:

1- اطلاعات را به بهترین و ساده‌ترین شکل منتقل کند.

2- مخاطب را متوجه و مشتاق آن اطلاعات کند.

در این تعریف انواع عکس، طرح، جدول و شکل به‌عنوان تصویر و تمام کلمات و حروف به‌عنوان متن منظور شده‌اند. لذا تمام اطلاعاتی که در صفحه قرار می‌گیرند، یا از جنس متن هستند یا تصویر.

با آنچه در بالا آمد می‌توان گفت رعایت یک اصل همیشه اولویت دارد:

«درک مجموعه اطلاعاتی که یک طراح در صفحه جای می‌دهد باید برای مخاطب آسان‌تر و جذاب‌تر از زمانی باشد که یک فرد عادی همان مجموعه را در صفحه قرار داده است.»

بنابراین:

 ایجاد مجموعه‌ای از متن و تصویر که مخاطب را برای درک اطلاعات با دشواری مواجه سازد یا رغبتی در او ایجاد نکند، صفحه‌آرایی نیست.

 

درباره ما

معنی صفحه آرایی

صفحه آرایی در فرهنگ لغت به معانی مختلفی است که در ادامه آمده صفحه آرایی : عمل قرار دادن نوشته ها، تصویرها، شمارة صفحه و آماده کردن یک صفحه کتاب ، روزنامه یا مجله .

صفحه آرایی :تنظیم صفحه با در نظر گرفتن مقتضیات مطالب درج شده

صفحه آرایی :طرح بندی (Layout)، دانش و روش آراستن یک سند، کتاب یا صفحه است. طرح بندی در نمودارهای گردش کار سیستم، الگوها، شکل خروجی چاپگر و دیگر زمینه ها هم کاربرد دارد.از مهم ترین کار های صفحه آرایی می توان به صفحه آرایی کتاب و صفحه آرایی مجله اشاره نمود.

تاریخچه صفحه آرایی

از زمانی که صفحه آرایی دستی جای خود را به صفحه آرایی رایانه‌ای داد، هر کس به کمک نرم‌افزاری که با آن آشنا بود، این کار را انجام می‌داد . این نرم‌افزارها متفاوت بودند و هر کدام نیز اشکالات خاص خود را داشتند . مثلاً در “فتوشاپ ” حجم فایل بسیار زیاد بود و ویرایش متن امکان‌پذیر نبود . گاهی هم پس از “هنگ‌کردن ” رایانه، دیگر نمی‌شد به فایل دست یافت . در “کورل‌دراو ” نیز تصاویر لینک نمی‌شد و حجم تایپِ زیاد، فایل را سنگین می‌کرد . گاهی هم فایل برای بار دوم قابل دسترسی نبود.
پس از مدتی، نرم‌افزارهای دیگری به بازار آمدند که حرفه‌ای‌ها به آن‌ها مراجعه می‌کردند . این نرم‌افزارها اصولاً برای صفحه آرایی طراحی شده بودند و بر اثر علاقه یا عادتی که طراحان به هر کدام از آن‌ها داشتند، مورد استفاده قرار می‌گرفتند . هر کدام هم قابلیت‌هایی داشت که دیگری فاقد آن بود . در هر حال، نرم‌افزاری که اصولاً در کنار هر کدام از آن‌ها باید به کار گرفته می‌شد، Photoshop بود که همۀ کارهای تصویری با آن انجام می‌گرفت و سپس تصویرها به نرم‌افزار صفحه‌آرایی منتقل می‌شدند .
از میان این نرم‌افزارها، Pagemaker ـ همان‌طور که از نام آن هم پیداست (صفحه‌ساز ) ـ برای صفحه‌آ‌رایی مناسب‌تر و کامل‌تر بود . با وجود این، کاربر خیلی از کارها، از قبیل دو رنگ کردن فایل و نوانس دادن به یک شکل، ماسک کردن اطراف یک تصویر، رسامی‌های پیچیده مثل آرم، یا … را می‌باید جداگانه در Photoshop یا نرم‌افزارهای “وکتور ” دیگر انجام می‌داد و سپس به داخل Pagemaker باز می‌گشت . در نسخه‌های تکمیلیِ نرم‌افزار Pagemaker ، اشکالات متداول این نرم‌افزار رفته رفته رفع شد، ولی هیچ کدام از اشکالات اساسی که پیش‌تر از آن‌ها یاد کردیم، رفع نشدند . در نسخة شمارة 7 نرم‌افزار Pagemaker ، زمزمة تکمیل آن و تبدیل نامش در نسخة بعدی به InDesign ، این امید را به طراحان داد که دیگر طراحی‌ها و افکت‌های فتوشاپ و رسامی‌ها و حتی اکثر فیلترهای فتوشاپ، در داخل این نرم‌افزار قابل اجرا خواهند بود و چنین هم شد.

چگونه صفحه آرایی کنیم

برای شروع صفحه آرایی باید شما ابتدا یونیفورم را طراحی کنید. ماکت یا گرید یا یونیفورم بر اساس موضوع کار صفحه آرایی کتاب ، صفحه آرایی مجله و یا صفحه آرایی روزنامه متفاوت هستند. یعنی صفحه آرایی برای نشریه با روزنامه فرق دارد. صفحه آرایی کتاب با مجله فرق دارد. پس باید دقت کنید که در صفحه آرایی، به موضوع و شخصیت کار توجه داشته باشید و صرفا به دلیل این که همه آنها باید صفحه آرایی شوند دلیلی بر این نیست که شباهتی با هم داشته باشند.
برای شروع کار هم بهتر است نمونه کارهای ایرانی و خارجی را از طریق اینترنت و یا مشاهده حضوری در روزنامه فروشی ها ببینید.
همان طور که در آموزش زبان باید حتما گوش انسان بشنود تا یاد بگیرد. در گرافیک و طراحی و صفحه آرایی هم چشم باید ببیند تا یاد بگیرد.
بعد از دیدن و مشاهده نمونه کارها، بهتر است روی کاغذ اتودهای خطی از ماکت هایی که به ذهنتان می رسد ترسیم کنید.
مهم نیست که نتیجه چیست. مهم این است که هم دست شما به این کار عادت کند و هم مغز شما در این زمینه فعال شود و شروع کند به کار.

هدف صفحه آرایی

اصولا برای هر کاری هدفی تعیین می شود و بدون داشتن هدف نبایستی منتظر نتیجه مطلوب بود. در زمینه صفحه آرایی نیز بایستی دو هدف داشت یک هدف کلی و دومی هدف جرئی مبحث امروز ما مربوط به اهداف کلی صفحه آرایی است، در واقع ما هدف اول از صفحه آرایی کتاب، مجله و روزنامه را بایستی روانی و راحتی انتقال مفهوم و مطالب به مخاطب و تسریع در بخاطر سپردن محتویات برای مخاطب است که این روش با استفاده مناسب از فونت، عکس، چیدمان و عوامل دیگر به نتیجه خود میرسد.

بنابر این بسیار مهم است که صفحه آرا با آشنایی با اصول و مبانی گرافیک برای رسیدن به این هدف تلاش کند.